Drogi Użytkowniku! Ta strona korzysta z plików cookie w celach statystycznych orez nawigacyjnych. Dowiedz się więcej na temat używania plików cookies oraz sposobach ich wyłączania

wiem, zamknij
Logo - Polski Związek Niewidomych

Polski Związek Niewidomych

Organizacja pożytku publicznego

Znajdź

Bezpiecznie pieniądze

Nasz Facebook

Niewidomi już widoczni

Wystawa zdjęć znanego fotografa Tomka Sikory, multimedialna aranżacja przestrzeni – produkcja JAJKOFILM, spacer z brajlem Nowym Światem, wielkie badania dna oka i niecodzienny mural na fasadzie budynku Polskiego Związku Niewidomych, mural wykonany przez Dariusza Paczkowskiego tworzącego zaangażowane społecznie street art – to najważniejsze atrakcje dwóch kampanii zorganizowanych przez Polski Związek Niewidomych, Stowarzyszenie Retina AMD Polska i Stowarzyszenie AMD. Kampanie rozpoczęły się 15 września 2011 roku i miały przypominać, że osoby niewidome i słabowidzące są częścią społeczeństwa, że chcą żyć aktywnie i być traktowane normalnie.

Motywem przewodnim obu akcji są oczy. Pojawiły się one wszędzie tam, gdzie dotrły kampanie. Obie, a więc zaaranżowany razem z artystami projekt „Niewidomi już widoczni" i prowadzony nie tylko w Polsce, ale na całym świecie „Retina Week", czyli Tydzień Chorób Siatkówki. Oczy to metafora skupienia uwagi na sprawach osób niewidomych i słabowidzących, to próba przypomnienia o istnieniu ludzi, świadomie bądź nieświadomie, spychanych na margines życia. Ludzi, którzy chcą wyjść z tej niszy, chcą by ich zauważono, chcą, by im pomagano.

Ale chcą nie tylko brać, chcą też dawać, a dać mogą naprawdę dużo. Mogą podzielić się swoją wiedzą, jak dbać o wzrok i jak przeciwdziałać chorobom oczu; mogą pomóc osobom tracącym wzrok i ich rodzinom; mogą nauczyć, jak umiejętnie pomagać innym. Ludzi, którzy przypominają, że wzrok jest najważniejszy, bo przecież aż 80 procent informacji ze świata dociera do człowieka przez zmysł wzroku. Tymczasem osoby dobrze widzące na co dzień nie zdają sobie sprawy z posiadanego bogactwa. Obie kampanie trwały kilka dni. Każdy dzień był inny, każdy oferował możliwość innych doznań.

Niewidomi już widoczni – chcemy dawać, nie tylko brać.

My niewidomi:

Jesteśmy częścią społeczeństwa.

Z danych GUS wynika, że ponad 1 mln 800 tysięcy osób w Polsce to osoby z dysfunkcją wzroku. To bardzo dużo, tymczasem przeciętny Polak wie bardzo mało o tym, jak żyją osoby niewidome i słabowidzące, co mogą robić samodzielnie, w jakiej sytuacji potrzebują pomocy i jak tej pomocy im udzielić. Naszymi kampaniami chcemy zmienić tę sytuację.

Chcemy żyć aktywnie.

Chcemy wychodzić z domu, chcemy pracować, chodzić do kina, teatru, kawiarni i na wybory. Aby było to możliwe, potrzebujemy wsparcia, ale nie litości.

Chcemy być traktowani normalnie.

Nie chcemy, by nasze pojawienie się na ulicy, w kinie, restauracji czy w urzędzie budziło sensację, nie chcemy, by biała laska krępowała osoby widzące. Chcemy, by traktowano nas po partnersku i stawiano nam wymagania.

Wzrok jest najważniejszy.

Aż 80 procent informacji ze świata dociera do człowieka przez zmysł wzroku. Ludzie dobrze widzący na co dzień nie zdają sobie sprawy z posiadanego bogactwa.

Dbajmy o swój wzrok.

Pamiętajmy, że dobry wzrok nie jest nam dany na całe życie. Zastanów się, kiedy ostatnio badałeś swój wzrok. W Polsce nie ma ani obowiązku, ani zwyczaju regularnego badania wzroku, sprawdza się tylko ostrość widzenia, a to zdecydowanie za mało, aby wykryć choroby oczu i móc im przeciwdziałać.

Harmonogram kampanii

  • 15 września – DBAJMY O SWÓJ WZROK – badania polskich parlamentarzystów w Sejmie RP
  • 17 września, godz. 21 – ŚWIATŁEM PO OCZACH – multimedialna aranżacja przestrzeni – produkcja JAJKOFILM, ul. Nowy Świat pomiędzy Chmielną a Ordynacką. Za możliwość realizacji projektu JAJKOFILM dziękuje Pani adwokat Joannie Karniol i Restauracji St. Traffo19 września, godz. 11 – SPACER ZE STREETARTOWYM BRAJLEM przygotowany przez grupę 3fala.art.pl – niewidomi i ich przyjaciele zapraszają na spacer Nowym Światem
  • 19-20 września – (19 września w godz. 12-19, 20 września w godz.10-19) – namioty edukacyjne, w których będzie można zbadać wzrok: N jak NIEWIDOMY, W jak WZROK, Krakowskie Przedmieście 68, plac przed kościołem św. Anny
  • 19 września, godz. 19 – NIEWIDOMI JUŻ WIDOCZNI – otwarcie muralu autorstwa grupy 3fala.art.pl (Dariusz Paczkowski, Mateusz Bieleniewicz) na budynku Polskiego Związku Niewidomych, Konwiktorska 9
  • Oraz 13. października godz.15 wernisaż zdjęć znanego fotografa Tomka Sikory połączony z projekcją filmu wyprodukowanego przez JAJKOFILM, Tyflogaleria Polskiego Związku Niewidomych, ul. Konwiktorska 7

Zadanie zostało zrealizowane dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy i Województwa Mazowieckiego.

Herb Miasta Stołecznego Warszawy